Uitleg(filmpjes) over differentiëren met MIP
Hoe kun je ook de slimste kinderen in je groep passend onderwijs geven?
Onderbouw 1: niet lezer / niet schrijver
Hoe werkt een knip- en sorteerblad?
Hier een voorbeeld uit het thema: Aarde en planeten. De kinderen krijgen zo de gelegenheid om te laten zien wat zij van de informatie over het onderwerp al begrijpen. En let op: we stimuleren daarbij wel om toch al iets proberen te lezen of woordjes op te schrijven. Alles in dienst van het versterken van de autonomie.
Onderbouw 2: lezer en schrijver
Hoe werkt een conceptmap van en vóór een verhaal?
Hier een voorbeeld uit het thema: Aarde en planeten en dan het prentenboek "André het Astronautje". We stimuleren dus om, uitgaande van de opgedane kennis van de structuur van een bestaand verhaal, zelf een verhaal te componeren. Kennis van deze conceptmap is bruikbaar tot in de hoogste vorm van onderwijs! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.
Middenbouw 1
Hoe leer je zelf antwoorden zoeken?
Hier een voorbeeld uit het thema: "Aarde en planeten". Uitleg over de opbouw van de 4 niveaus van leren opzoeken. Maar let op: we werken "topdown" om ook de aller slimste kinderen aan te spreken, We beginnen met de moeilijkste vorm, maar geven ook gelegenheid om zo nodig een gemakkelijker vorm te kiezen om uiteindelijk liefst later ook bij de moeilijkste vorm te eindigen! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.
Middenbouw 2
Hoe werkt een conceptmap van informatie?
Hier een voorbeeld uit het thema: "Leonardo da Vinci" en dan van een informatieblad. We leren de kinderen stap voor stap om informatie te verwerken in een boom, cirkel of lijn conceptmap. Kennis van deze conceptmap is bruikbaar tot in de hoogste vorm van onderwijs! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.
Bovenbouw 1
Hoe leer je zelf belangrijke vragen stellen?
Hier een voorbeeld uit het thema: "Aarde en planeten". Uitleg over de 4 stappen om naar zelf essentiële vragen stellen: Van gegeven brillenvragen naar zelf brillenvragen stellen. En van gegeven Bloomvragen, via een mini cursus, naar zelf Bloomvragen stellen. Maar let op: we werken "topdown" om ook de aller slimste kinderen aan te spreken, We beginnen met de moeilijkste vorm, maar geven ook gelegenheid om zo nodig een gemakkelijker vorm te kiezen om uiteindelijk liefst later ook bij de moeilijkste vorm te eindigen!
Bovenbouw 2
Hoe leer je zelf Bloom vragen stellen?
Hier een samenvatting van de mini cursus "Hoe maak je zelf een Bloomblad". In deze mini cursus leren we de kinderen stap voor stap om zelf hun eigen Bloomblad bij een thema, dat in de klas behandeld wordt, te maken. Ze maken daarmee als het ware hun eigen differentiatie, wat wil je nog mooier! Meer over deze cursus vind je op deze pagina!