Uitleg(filmpjes) over differentiëren met MIP

Hoe kun je ook de slimste kinderen in je groep passend onderwijs geven?

Onderbouw 1: niet lezer / niet schrijver

Hoe werkt een knip- en sorteerblad?

Hier een voorbeeld uit het thema: Aarde en planeten. De kinderen krijgen zo de gelegenheid om te laten zien wat zij van de informatie over het onderwerp al begrijpen. En let op: we stimuleren daarbij wel om toch al iets proberen te lezen of woordjes op te schrijven. Alles in dienst van het versterken van de autonomie.

Onderbouw Niet Lezer MIP Differentiatie Voor HB Kinderen
PDF – 158,5 KB 153 downloads

Onderbouw 2: lezer en schrijver

Hoe werkt een conceptmap van en vóór een verhaal?

Hier een voorbeeld uit het thema: Aarde en planeten en dan het prentenboek "André het Astronautje". We stimuleren dus om, uitgaande van de opgedane kennis van de structuur van een bestaand verhaal, zelf een verhaal te componeren. Kennis van deze conceptmap is bruikbaar tot in de hoogste vorm van onderwijs! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.

Onderbouw Wel Lezer MIP Differentiatie Voor HB Kinderen
PDF – 156,8 KB 142 downloads

Middenbouw 1

Hoe leer je zelf antwoorden zoeken?

Hier een voorbeeld uit het thema: "Aarde en planeten". Uitleg over de opbouw van de 4 niveaus van leren opzoeken. Maar let op: we werken "topdown" om ook de aller slimste kinderen aan te spreken, We beginnen met de moeilijkste vorm, maar geven ook  gelegenheid om zo nodig een gemakkelijker vorm te kiezen om uiteindelijk liefst later ook bij de moeilijkste vorm te eindigen! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.

Middenbouw Top Down Differentiatie Voor HB Kinderen
PDF – 138,4 KB 131 downloads

Middenbouw 2

Hoe werkt een conceptmap van informatie?

Hier een voorbeeld uit het thema: "Leonardo da Vinci" en dan van een informatieblad. We leren de kinderen stap voor stap om informatie te verwerken in een boom, cirkel of lijn conceptmap. Kennis van deze conceptmap is bruikbaar tot in de hoogste vorm van onderwijs! Alles in dienst van het versterken van de autonomie.

Bovenbouw 1

Hoe leer je zelf belangrijke vragen stellen?

Hier een voorbeeld uit het thema: "Aarde en planeten". Uitleg over de 4 stappen om naar zelf essentiële vragen stellen: Van gegeven brillenvragen naar zelf brillenvragen stellen. En van gegeven Bloomvragen, via een mini cursus, naar zelf Bloomvragen stellen. Maar let op: we werken "topdown" om ook de aller slimste kinderen aan te spreken, We beginnen met de moeilijkste vorm, maar geven ook  gelegenheid om zo nodig een gemakkelijker vorm te kiezen om uiteindelijk liefst later ook bij de moeilijkste vorm te eindigen!

Bovenbouw Top Down Differentiatie Voor HB Kinderen
PDF – 138,0 KB 135 downloads

Bovenbouw 2

Hoe leer je zelf Bloom vragen stellen?

Hier een samenvatting van de mini cursus "Hoe maak je zelf een Bloomblad". In deze mini cursus leren we de kinderen stap voor stap om zelf hun eigen Bloomblad bij een thema, dat in de klas behandeld wordt, te maken. Ze maken daarmee als het ware hun eigen differentiatie, wat wil je nog mooier! Meer over deze cursus  vind je op deze pagina!

Leeg Bloomblad
PDF – 187,2 KB 133 downloads

De 33 talenten

 Download de kaartjes. Bij elk thema is er ook nog een overzichtsblad met de 33 talenten.

MIP Kaartjes 33 Talenten
PDF – 1,3 MB 139 downloads