Peergroeponderwijs

De betekenis van Franz Mönks voor het peergroeponderwijs

Getroffen, maar ook ontroerd, las ik in maart 2020 onderstaand artikel in de Gelderlander waarin het overlijden van emeritus-hoogleraar Franz Mönks gemeld wordt. In het bericht wordt zijn leven in notendop verteld, wat hem voor mij nog indrukwekkender maakt. We zijn veel aan hem verschuldigd! Als je bovenstaand interview beluistert snap je meteen waarom juist in Nederland het peergroeponderwijs al zo vroeg op gang kwam. Het zijn de inzichten van Mönks die daar voor het grootste deel aan hebben bijgedragen is mijn overtuiging. Maar dat niet alleen: hij was bijvoorbeeld ook de grondlegger van het CBO en de ECHA opleiding die nu omgedoopt is in RITHA. Maar al te waar is het slotpleidooi in bovenstaand interview: alleen als mensen uit de praktijk, wetenschappers en bestuurders samenwerken zal er passend onderwijs voor cognitief begaafde kinderen komen. En dat is peergroeponderwijs, zou ik dan bepleiten!

Gelderlander Nl Nijmeegse Pionier Van Hoogbegaafdheid Franz Monks Overleden
PDF – 643,1 KB 587 downloads