Van hoofddoel naar persoonlijk doel

Klik hier om een tekst te typen.

Leren met passie en emotie

Voor we gaan kijken hoe je van een heel "groot" doel kunt komen tot een klein haalbaar persoonlijk doel eerst een waarschuwing. Het is heel belangrijk om je te realiseren dat je doelen niet haalt omdat ze concreet en haalbaar zijn, maar in hoeverre je echt "met hart en ziel" verlangt omdat dichter bij je (hoofd)doel te komen. Als er bij je doel geen sprake is van emotionele betrokkenheid, ben je bezig jezelf voor de gek te houden, dan helpt het doel concreet maken ook niet. Dan zul je eerst moeten gaan zoeken wat er bijvoorbeeld zo aangenaam is aan het halen van het doel, waarvan je op dit moment alleen nog maar denkt: "het moet nu eenmaal. " Is die betrokkenheid er daarna wel dan helpt het concreet en haalbaar maken van je doel je inzicht te krijgen hoe de weg naar je doel kan lopen. Bijvoorbeeld: een kind kan er last van hebben dat het zo weinig zelfvertrouwen heeft en wil daar heel graag iets aan doen. Dan is er emotionele betrokkenheid om sterker in je schoenen te komen staan, maar de weg daar naar toe is daarmee nog niet duidelijk. Daar kan het SMART maken je bij helpen!

Welke stappen ga je zetten en wat is je eerste stap?

Laten we eerst een voorbeeld kiezen, dat maakt het wat eenvoudiger om het uit te leggen. Stel dat je er veel last van hebt dat je je weektaak bijna nooit op tijd af hebt: steeds moet je hem thuis in je eigen tijd afmaken. Er dus sprake van, een weliswaar negatieve, emotie, aan die voorwaarde is dus al voldaan. Als hoofddoel zou je kunnen noemen dat beter wil leren plannen. Maar gaat het ook echt om plannen en nog lastiger misschien: wat wordt je eerste stap? Zoals in het filmpje hierboven wordt uitgelegd kan de denksleutel "5xW+H" je helpen: wanneer ga je eraan werken, waarbij ga je dat doen, wat ga je dan anders doen, hoe ga je dat doen, enz..  daarbij kun je ook de andere "SMART" vragen betrekken, zoals wat is echt haalbaar voor mij en kan ik een getal in mijn persoonlijk doel verwerken, zodat je duidelijker kunt afmeten of je succes hebt. Ook het hebben van een beginmoment en eindmoment maakt het veel concreter. Een beloning voor je zelf afspreken kan ook heel positief werken.

In ons voorbeeld zou je dan als persoonlijk doel kunnen formuleren:

Ik maak met mezelf de afspraak dat ik op mijn weektaak schrijf welke sommen ik welke dag en tijd ik af wil hebben. Ik begin daarmee met de eerstkomende weektaak en hou dat 4 weektaken vol. Als ik daardoor 2 van de 4 weektaken voor rekenen af heb vind ik dat ik geslaagd ben. Als beloning maak ik van mezelf een stoere selfie.

De oplettende lezer zal mogelijk opmerken dat hier ook veel elementen van de aanpak van Kids'Skills te ontdekken zijn. Zie de pagina over kindgesprek.

Startkaartjes om er de hele klas mee te laten werken

In gesprekken met collega's kwam ik steeds vaker tegen dat zij het lastig vonden om een hele klas met een persoonlijk doel te laten werken. Ze kozen er dan maar voor om met een groepsdoel te gaan werken, vaak ook een leerstofgebonden doel. Of ze lieten de kinderen wel een persoonlijk doel kiezen, maar het werken ermee blijft heel oppervlakkig (zie mijn opmerkingen  in de inleiding). Oppervlakkig in de zin van alleen vooraf en na afloop laten schalen bijvoorbeeld en vaak ook weer een leerstofgebonden doel. Allebei de aanpakken zijn natuurlijk beter dan geen aanpak, maar ik zie toch mogelijkheden om het meer body te geven. Ook door er naast de eigen leerkracht of de peergroepbegeleider ook anderen erbij te betrekken: de ouders en leermaatjes. En vooral ook door elke week feedback mogelijk te maken en te werken met afgesproken oefenmomenten en concrete leerstof-onafhankelijke waarneembare persoonlijke doelen. Om hiermee te starten bedacht ik naast de LOOD-lijst de startkaartjes. Hieronder kun je ze gratis downloaden. Veel succes ermee en laat me hieronder eens weten hoe het werken ermee je beviel!

Reactie plaatsen

Reacties

Jan van Nuland
een maand geleden

Bedankt voor het compliment, Carola!

Carola van Zanen
een maand geleden

Wat ben jij altijd goed bezig.

Thom
2 maanden geleden

Beste Jan, je blijft ons elke keer weer aan het denken zetten hoe we nog beter onze kinderen kunnen helpen te ontwikkelen. Dit soort producten zijn heel inspirerend. Dank je

Marianne Louwerse
2 maanden geleden

Goedemorgen Jan,
Ik heb nog niet met de kaartjes gewerkt, maar wat geweldig dat je dit weer deelt!
M.v.g. Marianne.

Startkaartjes LOOD Okt 2019 Peergroep
PDF – 993.2 KB 182 downloads