Van hoofddoel naar persoonlijk doel

Klik hier om een tekst te typen.

Leren met passie en emotie

Voor we gaan kijken hoe je van een heel "groot" doel kunt komen tot een klein haalbaar persoonlijk doel eerst een waarschuwing. Het is heel belangrijk om je te realiseren dat je doelen niet haalt omdat ze concreet en haalbaar zijn, maar in hoeverre je echt "met hart en ziel" verlangt omdat dichter bij je (hoofd)doel te komen. Als er bij je doel geen sprake is van emotionele betrokkenheid, ben je bezig jezelf voor de gek te houden, dan helpt het doel concreet maken ook niet. Dan zul je eerst moeten gaan zoeken wat er bijvoorbeeld zo aangenaam is aan het halen van het doel, waarvan je op dit moment alleen nog maar denkt: "het moet nu eenmaal. " Is die betrokkenheid er daarna wel dan helpt het concreet en haalbaar maken van je doel je inzicht te krijgen hoe de weg naar je doel kan lopen. Bijvoorbeeld: een kind kan er last van hebben dat het zo weinig zelfvertrouwen heeft en wil daar heel graag iets aan doen. Dan is er emotionele betrokkenheid om sterker in je schoenen te komen staan, maar de weg daar naar toe is daarmee nog niet duidelijk. Daar kan het SMART maken je bij helpen!

Welke stappen ga je zetten en wat is je eerste stap?

Laten we eerst een voorbeeld kiezen, dat maakt het wat eenvoudiger om het uit te leggen. Stel dat je er veel last van hebt dat je je weektaak bijna nooit op tijd af hebt: steeds moet je hem thuis in je eigen tijd afmaken. Er dus sprake van, een weliswaar negatieve, emotie, aan die voorwaarde is dus al voldaan. Als hoofddoel zou je kunnen noemen dat beter wil leren plannen. Maar gaat het ook echt om plannen en nog lastiger misschien: wat wordt je eerste stap? Zoals in het filmpje hierboven wordt uitgelegd kan de denksleutel "5xW+H" je helpen: wanneer ga je eraan werken, waarbij ga je dat doen, wat ga je dan anders doen, hoe ga je dat doen, enz..  daarbij kun je ook de andere "SMART" vragen betrekken, zoals wat is echt haalbaar voor mij en kan ik een getal in mijn persoonlijk doel verwerken, zodat je duidelijker kunt afmeten of je succes hebt. Ook het hebben van een beginmoment en eindmoment maakt het veel concreter. Een beloning voor je zelf afspreken kan ook heel positief werken.

In ons voorbeeld zou je dan als persoonlijk doel kunnen formuleren:

Ik maak met mezelf de afspraak dat ik op mijn weektaak schrijf welke sommen ik welke dag en tijd ik af wil hebben. Ik begin daarmee met de eerstkomende weektaak en hou dat 4 weektaken vol. Als ik daardoor 2 van de 4 weektaken voor rekenen af heb vind ik dat ik geslaagd ben. Als beloning maak ik van mezelf een stoere selfie.

De oplettende lezer zal mogelijk opmerken dat hier ook veel elementen van de aanpak van Kids'Skills te ontdekken zijn. Zie de pagina over kindgesprek.