Werken vanuit talenten

Bij de begeleiding van kinderen staat het welbevinden voorop. Als je je vervolgens afvraagt welke elementen zorgen voor welbevinden zal zelfvertrouwen hoog scoren, naast relatie en autonomie. De positieve psychologie heeft er voor gezorgd dat we ook steeds beter zijn gaan snappen hoe we kunnen zorgen voor welbevinden. En als we preventief willen zijn zullen we ook werken aan de veerkracht bij de kinderen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd. Daarom ben ik blij dat ik in de gelegenheid was om de Talentenbouwersopleiding te volgen. Ik leerde er o.a. het talenteninterview, de talentenreceptie en de talentenbingo. Natuurlijk heeft niet iedereen de talentenbouwersopleiding gedaan. Daar leer je o.a. dat Luk het woord "talenten" gebruikt waar in het dagelijks taalgebruik eerder het woord "kwaliteiten" gebruikt zal worden. Daarom heb ik  in mijn voorbeelden ook "kwaliteiten" gebruikt en niet "talenten", dit om misverstanden te voorkomen.  Ik heb de 9 talenten van de LOOD lijst verbonden met de talenten uit het boekje "Iedereen talent" van Luk Dewulf én de talenten van Jan Hooikamer die Ard Huizinga gebruikte voor zijn Talentenmix. Je vindt die lijsten bij materialen onder het kopje talenten. Op zoek naar aanvullende activiteiten om de veerkracht bij kinderen te vergroten stuitte ik ook op de "possible selves tree activity" Ik heb deze activiteit voor eigen gebruik vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie en gebruik bij basisschoolleerlingen. Ik deel het hieronder, zodat ook u er plezier van kunt hebben!